درمان روماتیسم با طب سوزنی

طب سوزنی و روماتیسم

یکی از روش‌های درمانی درد مفاصل، طب سوزنی و روماتیسم است.

روماتیسم و درد مفاصل از  جمله بیماری‌های شایع است که میلیون‌ها نفر در سراسر جهان به آن مبتلا هستند.

روماتیسم مفصلی ( آرتریت روماتوئید ) تا حدودی بر عملکرد طبیعی بدن هر فرد تاثیر منفی می‌گذارد. این بیماری شامل علائمی مانند درد و ناراحتی‌های خفیف، تا دردهای ناتوان کننده نیز می‌باشد.

همانطور که می‌دانید، طب سوزنی یکی از روش‌های درمان قدیمی در چین است. در این روش با استفاده از سوزن‌های بسیار ظریف در قسمت‌های مشخص شده، فرو می‌کنند.

قبل از درمان طب سوزنی و روماتیسم، بیمار باید توسط پزشک معاینه شود و مورد ارزیابی کامل قرار گیرد. پس از انجام معاینه، پزشک متخصص طب سوزنی، کار خود را آغاز می‌کند.

با توجه به تحقیقات و مطالعات انجام شده در این زمینه، مشخص شد که طب سوزنی باعث کاهش درد و درمان این بیماری می‌شود.

چگونگی درمان با طب سوزنی و روماتیسم

طب سوزنی علاوه بر درمان روماتیسم مفصلی، در درمان سایر بیماری‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. یکی از این موارد، نقش طب سوزنی در درمان زانو می‌باشد.

بر اساس نظریه‌های طب سوزنی، انرژی حیاتی و اساسی به نام ” چی ” توسط کانال‌های مریدین در اطراف بدن ما جریان دارد.

با توجه به گفته‌ی متخصصان، مسدود شدن جریان ” چی ” باعث ایجاد درد در بدن ما می‌شود.

بهترین متخصص طب سوزنی در اصفهان گفته است: با توجه به این موضوع، ما بیش از دوهزار نقطه در بدن را به وسیله‌ی سوزن تحریک می‌کنیم. با این کار جریان ” چی ” بازیابی می‌شود و درد کاهش می‌یابد.

بسیاری از مطالعات و شواهد نشان داده است که درمان طب سوزنی و روماتیسم امکان پذیر است. اما نحوه‌ی عملکرد دقیق آن هنوز جای بحث دارد.

یکی از بهترین توضیحات در این باره این است که، طب سوزنی باعث کاهش التهاب و تسکین درد مفاصل می‌شود. با انجام این کار، ما التهاب بدن را سرکوب، جریان خود را افزایش و توان عضلات را بیشتر می‌کنیم.

متخصصان طب سوزنی برای روند درمان بیمار، باید برای هر فرد برنامه درمانی را شخصی‌سازی کنند. به گفته‌ی برخی پزشکان، اگر بیمار پس از انجام دوره‌ی خود احساس بهتری داشته باشند، یعنی درمان موفقیت آمیز بود.

مزایای درمان طب سوزنی و روماتیسم

با توجه به گزارش‌های حاصل از بیمارانی که از این روش استفاده کرده‌اند، می‌توان آن را روشی موثر نام برد.

مزایای اصلی درمان طب سوزنی و روماتیسم عبارتند از:

• کاهش استرس با تحریک هورمون‌های اکسی‌توسین و اندورفین
  • داشتن خوابی با کیفیت با آزاد شدن هورمون ملاتونین
  • داشتن احساس بهبودی کامل با ترشح هورمون سروتونین
  • تحریک کانال عصبی و مسدود شدن سیگنال‌های درد، باعث کاهش درد و التهاب نیز می‌شود.

علاوه بر جنبه‌ی درمانی، در جنبه‌های زیبایی می‌توان از این روش کم خطر استفاده کرد. بزرگ کردن و کوچک‌کردن سینه با طب سوزنی، همچنین از بین بردن لک‌های صورت باعث محبوبیت این روش شده است.

عوارض و خطرات درمان طب سوزنی و روماتیسم

استفاده از این روش باید توسط پزشکان متخصص انجام شود؛ در غیر این صورت خطرات زیر را به دنبال دارد:

• افتادگی ریه
  • احساس حالت تهوع
  • سوراخ شدن اعضای بدن
  • تشدید علائم قبلی بیمار
  • احساس ضعف و سرگیجه
  • احساس خواب آلودگی در بیمار
  • آسیب به سیستم‌های عصبی بدن
  • کبودی، خونریزی و درد در محل سوزن‌ها
  • بروز عفونت به دلیل استریل نبود سوزن‌ها

بروز این علائم و خطرات در بیماران بسیار نادر است. زیرا این روش جزء کم‌خطرترین راه‌های درمان انواع بیماری‌ها می‌باشد.

عوارض بیماری روماتیسم مفصلی

اگر بیماران اقدام به درمان این بیماری نکنند ممکن است به عوارض گفته شده، مبتلا شوند. این عوارض شامل موارد زیر می‌باشد:

پوکی استخوان: روماتیسم مفصلی خود به تنهایی و به مرور زمان باعث پوک استخوان می‌شود. علاوه بر آن، داروهای شیمیایی که در درمان آن تجویز می‌شوند، به بروز این عارضه کمک می‌کند.

عفونت‌ها: آرتریت روماتوئید و داروهای مصرفی برای درمان آن، باعث اختلال در سیستم ایمنی بدن می‌شود. با کاهش سیستم دفاعی، انواع عفونت‌ها در بدن ایجاد می‌شود. برای جلوگیری از این عارضه بیمار می‌تواند با واکسیناسیون از خود محافظت کند.

خشکی چشم و دهان: افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید دچار سندروم شوگرن می‌شوند. در این سندروم میزان ترشح بزاق اشکی کاهش می‌یابد و باعث خشکی چشم و دهان می‌شود.

برای جلوگیری از این عوارض بیمار باید سریعا تحت معالجه قرار بگیرد.